Rabu, 30 Januari 2013

KITAR SEMULA DEMI MASA DEPAN

               Satu lagi projek kelab Lestari untuk tahun 2013 adalah..... 'Mengitar Semula Tin-tin Kosong!'. Kita selalu melihat tin-tin minuman dibuang ke dalam tong-tong sampah biasa. Ini tidak membantu dalam menyelamatkan alam sekitar. Jika bahan mineral yang digunakan untuk membuat tin minuman sentiasa digunakan, suatu hari nanti, bahan-bahan mineral itu akan berkurangan. Dengan kitar semula, kita mampu membantu dalam mengurangkan penggunaan bahan mineral tersebut.  Oleh itu, Kelab Lestari SMK Taman Daya 2 memulakan projek  'Mengitar Semula Tin-tin Kosong!'.
                Pn. Hadijah Binti Hj Misran, guru Lestari, telah menggalakkan para pelajar untuk mengitar semula tin-tin minuman di perhimpunan sekolah pada 9 Januari 2013. Dengan inisiatif guru-guru Lestari, beberapa tong kitar semula berwarna jingga telah disediakan di kantin sekolah SMK Taman Daya 2 pada 17 Januari 2013. Pelajar-pelajar SMK Taman Daya 2 telah menggunakan tong-tong jingga ini dengan baik sekali. Pada 30 Januari, ahli-ahli kelab Lestari telah menjalankan operasi mengemekkan tin-tin minuman.  


                       Pelajar-pelajar kelab Lestari serta tong-tong kitar semula


                                  "Kami bersedia untuk kitar semula!"



                              "Jom mulakan operasi mngemek tin!"

                                            


                       

Secara tidak langsung, dengan adanya tong-tong kitar semula ini di sudut-sudut kantin sekolah, pelajar-pelajar SMK Taman Daya 2 dapat mempraktikan budaya kitar semula dalam kehidupan seharian mereka. Ini menambahkan kepekaan pelajar-pelajar terhadap alam sekitar.
                                                

Tiada ulasan:

Catat Ulasan