Rabu, 5 Februari 2014

GOTONG-ROYONG DI TABIKA DAN RUMAH ORANG TUA

    Pada November 2013, seramai 30 pelajar diiringi oleh 4 orang guru-guru Lestari SMKTD2 telah menjalankan aktiviti masyarakat, iaitu aktiviti gotong-royong di tabika dan rumah orang tua.

Di tabika, kami telah mengecat dinding dan membuat murel degan lukisan yang menarik untuk kanak-kanak di flat itu. Setrusnya, di tabika dan rumah orang tua, kami telah mengutip sampah-sampah dan menyapu longkang agar kawasan itu bersih, kemas dan rapi.

Sebelum kami pulang, kami sempat beramah mesra degan kanak-kanak di tabika serta warga emas di rumah orang tua. Kami rasa amat bertuah dan bersyukur kerana kami telah dapat melahirkan suasana yang bersih, kemas dan ceria untuk mereka.

Aktiviti ini dapat melahirkan perasaan tanggungjawab para pelajar dan meningkatkan kemahiran para pelajar dalam pengurusan tanam-tanaman di sebuah kompaun. Tumbuh-tumbuhan hendaklah dicantas dan dibaja mengikut kaedah yang betul agar tumbuh-tumbuhan dapat hidup dengan sempurna. Sampah-sampah juga haruslah diperhati dan dibuang agar tiada pencemaran berlaku dikawasan. Jika perkara ini tidak diberi perhatian, sampah-sampah boleh mencemarkan tanah, dan seterusnya secara perlahan-lahan, melayukan pokok-pokok. Oleh itu, program ini telah dapat meningkatkan lagi kesedaran para pelajar tentang penjagaan flora dimuka bumi ini agar ia dapat hidup berterusan dan tidak pupus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan